zondag 9 oktober 2011

Als mijn tante een .... had, dan was het mijn oom geweest.

Als mijn tante een ....

In mijn familie hoorde je dit gezegde vroeger wel eens: "Ja, als mijn tante een piemeltje had gehad, dan was het mijn oom geweest". Aanvankelijk begreep ik er niets van, maar vond het wel een leuke zin. Het beeld dat bij me opkwam was hilarisch en bleef hangen. Op een gegeven moment had ik door wat er bedoeld werd. En ook nu speelt de zin en het beeld nog wel eens door mijn hoofd.


Dan was het mijn oom ...

Soms is er iets en je wilt het niet. Je wilt het niet zien, horen, meemaken, doen. Maar het is er toch. En het gaat niet weg. Een vervelende baas, een onprettige collega, allerlei taken die bij je functie horen, de organisatie die verandert. En dat is nog maar aan de buitenkant. Zo zijn er ook allerlei zaken die niet weg gaan en die zelfs bij jezelf horen, bij de binnenkant. Je houding, je stemming, je wensen, dromen, verlangens, behoeften.

Struisvogelpolitiek

Je steekt gewoon je kop in het zand. Als je het niet ziet dan is het probleem er niet. Om de lastige situatie op je werk niet te zien doe je net alsof er niets aan de hand is. Vermijdend gedrag en afleiding zoekend. Zo komen we er wel ! Niet dus. Je kan de situatie echt accepteren of echt veranderen. Als je het niet kan accepteren, dan moet je veranderen. Als je het niet kan veranderen, dan moet je het accepteren. Een tussenweg is niet mogelijk.

Als je even kijkt

Op het moment dat je je opricht en werkelijk ziet en voelt, dan besef je wat er aan de hand is. Je kan zo niet langer doorgaan. Je wilt er wat van zeggen. Iets aan doen. Het aanpakken. Aangaan. Verbinding met de ongewenste situatie ontstaat nadat er verbinding tot stand komt in jezelf. Als je stopt met je kop in het zand te steken. Je hoeft je tante niet te veranderen. Je hoeft ook je oom niet te veranderen. Als je de huidige situatie niet kan accepteren of niet kan veranderen, begin je bij jezelf. In beide gevallen begint het accepteren en veranderen allereerst bij jezelf.

Beslis wat je wilt: accepteren of veranderen ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Als je het leuk vindt om een reactie te plaatsen over het zojuist gelezen blog dan kan dat hier !