maandag 24 oktober 2011

Onthuftering

Wasmachine
Ik kan me herinneren dat er een tv-reclame was over een ontkalk-middel voor wasmachines. Na jarenlang gebruik ontstaat er kalkafzetting in de buizen. Het water kan niet meer goed door het systeem stromen. Langzaam maar zeker ontstaat er een probleem, vooral in gebieden waar veel kalk in het water zit. Tijd voor een ontharder die ontkalkt.

Hufterigheid
Vandeweek dacht ik aan de ontstane hufterigheid in de afgelopen jaren. Het beeld van de wasmachine kwam bij me op. Er is een voortdurende verharding gaande. In de samenleving. In de politiek. In de wereld. Dat baart me grote zorgen.



Iemand stelt zich wat harder op en de reactie is idem dito. In een neergaande spiraal. Zowel bij mensen onderling, als bij politieke partijen, als tussen groeperingen en landen.

Flower Power
Ik heb het Flower Power tijdperk niet actief meegemaakt. Op mijn leeftijd toen had ik sowieso nog het gevoel dat het alleen maar leuk was in de wereld. Desondanks verlang ik regelmatig terug naar deze wereld. Muziek zoals van de Beatles, de Stones. Liedjes en verhalen over liefde, natuur, geluk. Over weemoed en deemoed. In plaats van alle ellende die ik toenemend waarneem. Is het realiteit? Mogelijk. Is het perceptie. Zeker.

Loopbaanland
Ook in het bedrijfsleven en bij UWV zijn zaken anders als enige jaren geleden. Ontslagen zijn sneller toegenomen en dus is er meer werkeloosheid. Mensen staan eerder op straat vanwege niet verlengde contracten, onvoldoende functioneren, niet gehaalde targets. Het is korte termijn politiek wat de klok slaat. Zowel qua landelijk en gemeentelijk beleid als bij organisaties. De menselijke factor is duur en op financieen en personeel wordt aan alle kanten gekort.

Onthuftering
Wat we nog hebben is een ont-kalker. Een middel dat de leidingen weer schoonmaakt en het water laat stromen. In plaats van verharding van de wereld om ons heen terug naar menselijkheid. Een "onthuftering" die helemaal niets te maken heeft met zweverigheid. Het beseffen van egoistisch individualisme. Gewoon doen, open, eerlijk, ontvankelijk, dankbaar, aardig zijn, respect voor anderen, elkaar helpen.

Wat we nodig hebben zijn Power Flowers.
Kan jij er een zijn ?
 "Love me do"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Als je het leuk vindt om een reactie te plaatsen over het zojuist gelezen blog dan kan dat hier !