zaterdag 10 september 2011

De Reis van je Leven

De Reis van je Leven
heeft mijn leven veranderd. Het is 5 jaar geleden dat ik in contact kwam met Wim Beijer. Hij was de grondlegger van het wandelcoachingsprogramma "de reis van je leven". 10 jaar heeft hij met clienten gewandeld, getraind, gesproken, gelachen en gehuild. Ik schrijf "was" want hij is 4 jaar geleden overleden. Mijn leermeester op het gebied van wandelend coachen. Althans een van de belangrijkste.


Mijn leven
was op dat moment niet "je van het". Op allerlei gebieden liep het niet lekker. Mijn werkleven, mijn relatieleven, mijn priveleven, mijn eigen leven. Met Wim heb ik toen contact gezocht en het programma De Reis van je Leven wandelend gedaan. Het markeerde een keerpunt in mijn leven. Een break tussen verleden en toekomst. Een tijdlang aandacht voor alleen het heden. Verdiepend, verhelderend, leerzaam.

De Reis
is een uniek coachingsprogramma waarbij je met name wandelend terug gaat naar plekken die een belangrijke rol in je leven hebben gespeeld. Maar ook wordt er gewerkt met foto's en schrijvende reflecties. In totaal ben je een paar maanden bezig om je leven te herleven met vele gesprekken en wandelingen. Met als doel om nieuwe keuzes te maken gebaseerd op jouw drijfveren en jouw kwaliteiten.

De Reis van mijn Leven
betekende dat ik me met name wilde verdiepen in mijn loopbaan bij de KLM. Wilde ik dat nog wel ? Als ja, wat dan ? Als nee, wat dan wel ? Geen idee ?! Maar je moet ergens beginnen en ik begon met dit programma. Mijn wereld stond op de kop. Al langer was ik bezig met counselling en wilde dit professsioneel gaan doen. Er mijn beroep van maken. Durfde ik het wel ? Wie was ik eigenlijk om anderen te gaan begeleiden ? Zou ik het wel kunnen ?

Mijn Reis van het Leven
betekende dat ik voor mijzelf koos, dwars door mijn onzekerheid heen ging, weg ging bij de KLM, me inschreef  voor de post-HBO-omscholing tot Loopbaanadvies en voor mezelf ben gaan werken. Op mijn manier, als zelfstandig professioneel gericht op de begeleiding van mensen in werk en leven. Dat is al weer bijna 5 jaar geleden. Nog elke dag ben ik blij dat ik die knoop heb doorgehakt. Een kruispunt in mijn leven waarbij het zo goed was om iemand als professioneel sparringpartner naast me te hebben staan.

Samen met een aantal coachende collega's en bekenden van Wim
hebben we het programma voortgezet als onderdeel van onze eigen bedrijfsvoering. Nog steeds vanuit de basis zoals die was bedacht door Wim, aangevuld met de persoonlijke invalshoek van de personal coach. Iedereen heeft op zijn tijd steun nodig, een schouderklop, een duw in de rug. Samen terug- en vooruitblikken is echt goed voor iedereen die op een keerpunt staat. En doen we dat niet allemaal wel eens ? Ook coaches, leidinggevenden, management, directies benutten deze periode van volle aandacht om persoonlijke en professionele resultaten op elkaar af te stemmen.

Wim, bedankt !