vrijdag 20 januari 2012

In zwart is wit. In wit is zwart.

Als ik zo terugkijk op 2011
dan word ik er niet vrolijker op. Laatste decennia gebeurt er sowieso heel wat in de wereld. Ik maak me daar zorgen over. Maar dat mag niet, want ik ben loopbaanadviseur. En een coach moet altijd positief zijn. Over zichzelf, de clienten, de wereld.

En dat is ook zo.
Ik ben positief ingesteld. Ik help mezelf en anderen vooruit. Motiveer en stimuleer. Dat gaat best goed. Maar de wereld is niet alleen maar positief, ideaal, mooi, leuk en lief. En wij hebben ook onze beide kanten van positiviteit en negativiteit, mooi en lelijk, geluk en ongeluk. Dat geldt voor alle mensen. Ook loopbaanadviseurs. In zwart zit wit. In wit zit zwart.

Ik moet ineens denken aan het Ying Yang teken,
waarbij zwarte en witte vlakken in elkaar overvloeien met in elk vlak een rondje met de contrastkleur. Mooi symbool. Hoef je helemaal niet zweverig voor te zijn om de realiteit van deze symboliek in je armen te sluiten. Johan Cruyff zei het eens al: "elk voordeel heb z'n nadeel". En zo is het. Andersom ook.

In mijn loopbaantrajecten merk ik dit dubbel verschijnsel altijd op.
Sommige clienten (of opdrachtgevers !) willen inzetten op het resultaat. Maar je zal toch met het proces aan de gang moeten. Je eigen proces wel te verstaan. Een jongedame kan soms overvloeien van vrouwelijke kwaliteiten, maar zal toch ook moeten dealen met mannelijke aspecten als daadkracht. Net zoals een ervaren manager het nodig kan hebben om zijn zachtere kant meer te gaan inzetten. In zijn bedrijf of priveleven.

Dergelijke balansprocessen spelen bij iedereen.
Bij clienten, opdrachtgevers, loopbaanadviseurs, werkgevers, werknemers, werkzoekenden. Waar het om gaat is dat je je hiervan bewust wordt. Hoe is het nu bij je en wat heb je als tegenovergesteld gedrag nodig om beter in balans te komen. Niet dat altijd eenvoudig is. Als je je hele leven volgens een bepaald patroon hebt geleefd dan lukt het meestal niet om dat 123 te veranderen.

Tijd, geld en energie
zijn de factoren die altijd een rol spelen. Zo ook in dit soort processen om jouw geliefde resultaat neer te zetten. Veelal is dit gedrag dat tegenovergesteld is aan dat wat je altijd gewend bent geweest. Als het je lukt om dat te combineren met het aanwezige of al van jongs aangeleerde patroon dan kom je verder. In je werk en in je leven. Het lukt je dan ineens om wel van je af te bijten, of een keuze te maken. Of juist invoelend te worden en een liefdevol mens te zijn.

Het belangrijkste dat je nodig hebt
is tijd. Tijd die je op de juiste manier besteed. Met aandacht denken, voelen en doen. Energie en geld komen meestal wel, maar kunnen onder druk komen te staan als de tijd beperkt is. De tijd die je jezelf geeft of de tijd die je krijgt van bijvoorbeeld je partner of werkgever. Om tot en resultaat te komen dat van jou is. Niet van een ander. Van jou. Om te realiseren wat jij het liefste wilt. Als je jezelf tijd gunt dan krijg je vaak ook weer energie. Neem de tijd die je nodig hebt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Als je het leuk vindt om een reactie te plaatsen over het zojuist gelezen blog dan kan dat hier !