maandag 19 december 2011

#HNW en #DNV

Dit is part 2 van de blog over "de bordjes"




Het Nieuwe Werken en De Nieuwe Vrijheid
Buiten
Nadat ik een jaar of acht geleden ook ontdekt had hoe het was om een burnout te hebben, ben ik aan de wandel gegaan. Letterlijk, maar ook figuurlijk. Langeafstandswandelen deed ik al regelmatig met een groepje. Ik ontdekte dat alleen een dag op pad gaan ook heerlijk was. Het Pieterpad diende zich aan en elke week liep ik een dag verder de route af. Die lange wandelingen in mijn eentje werkten louterend en helend. Nadat ik klaar was met de ongeveer 500 kilometer van Pieterburen naar de St. Pietersberg ging ik pas echt mijn levenspad op. Mijn besluit: geheel ander werk gaan doen en een nieuwe balans tussen werken en ..... Vrijetijd !


HNW
Na mijn omscholing tot loopbaanadviseur, counseller, coach, whatever, ben ik als zelfstandige zonder poen gaan werken. Heerlijk om mijn eigen tijd in te delen en zelf te bepalen hoeveel uur ik werk. Afgezien dan van de urenlimiet van de belastingdienst, de eisen van het gezin en de wensen van mijn vrouw. De laptop deed zijn intrede. En de mobiele telefoon. En de tablet. Werken als zelfstandige kan ook in de avonduren en in het weekend. Op allerlei plekken zelfs onderweg en op lokaties. Mobiel !

Social Media
Binnen
Het werk nam gestaag toe. In de eerste jaren nog niet zo hard, maar de stijgende lijn zet elk jaar voort. Naast mijn hobby's 'wandelen' (langeafstand en in de bergen) en schrijven kwam er een nieuwe bij: internet. Via de mobiele apparatuur kan je makkelijk bellen, mailen, internetten, twitteren, chatten, linken, surfen. Mijn interesse voor de social media werd steeds groter en ik overwon mijn angst voor usernames, settings, profiles, sharen en liken. Naast mijn gewone werk als loopbaan en outplacementadviseur ben ik gaan linkedinnen, twitteren en bloggen.  Leuk !


DNV
Nu ik zo terugkijk op mijn activiteiten, interesses en werk van de laatste jaren heb ik iets nieuws ontdekt van Mijn Nieuwe Werken. Vanuit een soort arbeidsethos is het werk nu niet meer gelimiteerd tot overdag en doordeweeks, maar kan dag en nacht doorgaan. De mogelijkheden zijn er. Het werk ook. Mijn interesses ook. De balans tussen werk en vrije tijd van een jaar of wat terug is verdwenen. De tijd is rijp voor een nieuwe uitbalancering, waarbij ook de vrije tijd (leisure) een juiste plek krijgt. Ik noem dat De Nieuwe Vrijheid. Mooi !

Vrije tijd versus arbeid
Wat zal ik gaan doen ? Hoe ga ik het aanpakken ? Dat is nog onderwerp van mijn innerlijk gesprek. Mooi thema voor onder de kerstboom. Als die de deur uit is dan weet ik het. Een dag in de week helemaal vrij ? Een week in de maand vrij ? Een maand per jaar vrij ? Het kan allemaal. Ook wil ik meer gaan werken in blokken om mijn tijd efficienter te kunnen benutten. Een dagdeel per week b.v. voor mijn partnerschap. Een vast dagdeel voor verslaglegging. Bepaalde dagen voor de clientengesprekken. Ook wil ik nadenken over systemen die de combinatie van social media en loopbaanadvies makkelijker maken. Bovenaan mijn lijstje staat DNV als uitgangspunt centraal. Heerlijk !

1 opmerking:

  1. Je belicht de wellicht belangrijkste schaduwkant van het Nieuwe Werken. Overal en altijd kunnen werken door technologische vernieuwing gepaard met een arbeidsethos dat uit kunnen werken ook moeten werken volgt. Einde vrije tijd. En opeens moet je je vrije tijd inplannen. Omgekeerde wereld. Wat ik de fundamentele kwestie vind is waartoe vrije tijd dient en waartoe werken. Zijn we slaaf geworden van onze vrije tijd? Verbinden we vrijheid aan werken? Wat voor mij werkt is toch de fysieke scheiding tussen werk en prive. Ik heb mijn kantoor aan huis opgedoekt en voel me vrij in mijn eigen kantoorpand.
    Saskia van der werff, Creathos bv.

    BeantwoordenVerwijderen

Als je het leuk vindt om een reactie te plaatsen over het zojuist gelezen blog dan kan dat hier !