dinsdag 27 december 2011

Druppels op een gloeiende kerstplaat

:( De Kerst is voorbij :)
De Kerst 2011 is voorbij. Ik kan er niet rouwig om zijn. De laatste jaren is mijn enthousiasme veranderd. Dat heeft ook met mijn perspectief te maken. Alles natuurlijk. Hoe je naar de wereld kijkt bepaalt alles qua gevoel en gedrag. In mijn geval heeft dat o.a. te maken met mijn moeder die alzheimer heeft. Ze is er wel, maar ze is er niet. De sfeer die zij eens creeerde is er niet meer. De ziel in het huis van mijn ouders is verdwenen. Ook nu tijdens de kerstmaaltijd bij ons thuis is het behelpen. Het moet gezellig zijn natuurlijk, dus legt dat extra druk op de situatie. Vooral mijn vader heeft daar een handje van, dus met de nodige omzichtigheid zijn we bijeen. Met zijn zessen hebben we lekker gegeten, maar toch ....

De bol trekt zich terug
De kersttijd valt samen met een reflectieve periode die de laatste jaren steeds sterker is geworden bij mij. Ik blik terug op het afgelopen jaar en kijk vooruit naar het komende jaar. Het gaat vanzelf. Net als een bol die zich terugtrekt in de winter, keer ik naar binnen. Ik word rustiger, praat minder, denk meer, doe weinig, luister goed, naar mijzelf en anderen, schrijf meer, en voel, veel. Gedurende een periode van enkele dagen tot weken verkeer ik in een reflectieve, soms bijna meditatieve staat. Het liefst zou ik alleen zijn, maar dat is lastig met een gezin, kinderen, ouders in de kerstvakantie.

Het leed van de wereld
In deze tijd gaan mijn gedachten altijd de kant op van mensen die het minder goed hebben dan wij. Die eenzaam zijn, ongelukkig of ongezond. Ik realiseer me hoe goed we het hebben aan deze kant van de wereld. Zelfs de loopbaanproblematiek van mijn clienten vervaagt op deze momenten. Het leed van de wereld wordt via alle media bij ons neergelegd en komt meer binnen dan normaal. Mijn gevoeligheid is groter dan in de andere maanden van het jaar. Machteloosheid is een deel van het fenomeen, waarbij ik mijn ogen tijdelijk open en ontvankelijk ben voor het leed van de wereld.



Overheersende overvloed
En dan zie ik alle overvloed die Kerst met zich meebrengt. Winkels die uitpuilen van kleding, eten, drinken, mensen. Overdadigheid en overheersende uitbundigheid wordt me vaak teveel, maar zeker nu. Het liefst zou ik deze tijd willen ontvluchten, maar in feite doe ik dat de rest van het jaar. Ik ben graag samen met anderen. Ik houd van mensen. Tegelijk heb ik soms iets tegen de mensheid en ben graag alleen. We delen met elkaar onze liefde en hoop, en verdelen elkaar met onze geloven en angsten. De kerstgedachte ..... Wat is jouw kerstgedachte ?

Bijgesloten de kerstgedachte van Koningin Beatrix 2011 en het lied Ave Maria van Beyonce.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Als je het leuk vindt om een reactie te plaatsen over het zojuist gelezen blog dan kan dat hier !